Tento eshop používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Více informací
Přijmout všechny cookies Personalizovat
Přijmout zvolené cookies

Jak nasadit autopotahy

             

Nasadit autopotahy zvládne každý průměrně zručný jedinec. Brnkačka to tedy většinou není a je potřeba trpělivost, ale není potřeba nějaká odborná instruktáž. Možná vás překvapí, že autopotahy většinou neobsahují detailní návod jak nasadit autopotahy. Ono totiž každé auto, každý typ je trošku jiné, má jiná sedadla, jinak řešená, s jinou výbavou a univerzální návody, které najdete u autopotahů rozhodně detaily neřeší. Odhaduji, že tento fakt vás v určité fázi nasazování asi trochu naštve, až budete přemýšlet, jak na nějaký detail, ale věřte, že vše se dá vyřešit logicky a většinou poměrně jednoduše. V tomto textu se budu snažit postupně popsat některé problémy, na které by jste mohli narazit a text budu pravidelně doplňovat - tedy budu se snažit, jak mi čas dovolí.

Na úvod je asi potřeba zdůraznit dvě věci.

Za prvé si vyhraďte na nasazení autopotahů dostatek času. Počítejte tak se třemi, čtyřmi hodinami. Spíše více, než méně. Lze sice nasazovat autopotahy na etapy, ale najednou je to lepší, mluvíme samozřejmě o sadě na celé pětimístné auto. Potahy pouze na přední sedadla nebo na sedadlo řidiče tak dlouho nasadit netrvá. Ale kdo si myslí, že za hodinu či dvě bude mít hotovo, tak možná ano, ale věřte, že spíše ne a výsledek, pokud má za něco stát, potřebuje slušnou dávku trpělivosti a času. Kdo nasadí potahy na pětimístné auto za hodinu, tak před ním smeknu, já se málokdy dostávám pod tři hodiny a to už nějaké zkušenosti mám.

Druhá věc, kterou bych rád na úvod zdůraznil je, že nedoporučuji na potahu dělat úpravy dříve, než jste si jisti, že si ho necháte a nebudete uvažovat o reklamaci. To znamená nestříhat a nedělat dodatečné otvory do potahu dříve než víte, že vaše volba byla správná a potah si necháte (hovoříme zde hlavně o univerzálních potazích, potahy na míru většinou není potřeba jakkoli upravovat). Ono se může stát, že až při instalaci potahu zjistíme nějaký problém a ten problém bude důvodem k reklamaci a reklamovat upravovaný potah z důvodu nevhodnosti na vaše sedadla bývá problém, pokud je potah neupraven, problém to pravděpodobně nebude. Je pravdou, že někdy se nějakých úprav na potahu nevyhneme, například pořídily jsme si levnější přesné autopotahy a ony nemají otvor na ovládání bederní opěrky na předních sedadlech. Vracet z tohoto důvodu celou sadu by bylo celkem zbytečné a protože jsou potahy většinou z nepáravé látky, lze opatrně proříznout/prostřihnout otvor a potah si upravit.

K těmto prostřihům bych uvedl, že nejlepší je co nejmenší prostřih do tvaru písmene x, jen tak velký, aby se dostal pod plast kryjící to, na co otvor děláme a tím, že schováme prostřih pod tento plast a nemusíme se starat o nějaké obšívání "aby to nějak vypadalo".

Když to uděláme dobře, vypadá to nějak takto. Drtivou většinu těchto prostřihů máte již připraveno, ale stane se, že konfigurace vašich sedadel je o něco obohacena a prostřih na něco chybí, na něco, co není v základní verzi, potom je to na vás, zda si potah upravíte sami, nebo se jej pokusíte reklamovat a nechat si ho upravit v továrně. Pokud je ale budete chtít vrátit, tak se prosím vyvarujte těchto úprav.

Nasazení autopotahu na přední sedadla

Přistoupíme-li již k samotnému nasazování autopotahu, já osobně začínám předními sedadly a konkrétně sedákem a až poté opěradlem. Přední sedadla nikdy nedemontuji, dnes již obsahují tolik elektroniky, že by člověk potřeboval na montáž a demontáž pomalu maturitu z elektro oboru. Některé typy autopotahů mají potah sedadla i opěradla v jednom kuse, jiné ne. Potah sedáku je většinou opatřen klasickými gumičkami a někdy tkanicí po obvodu a někdy také speciálními plastovými kolejničkami. Čím novější auta, tím více plastů kolem sedadel a dostat se tam nějak bývá oříšek a občas také hrozí trvalé poškození našich prstů. Doporučuji zde používat tupý podlouhlý nástroj a dobrou volbou je postarší polévková lžíce. Ta nám ostatně bude pomáhat po celou dobu nasazování autopotahu a s její pomocí se dá udělat spousty věcí, u kterých by jste jinak možná přišli o prsty, nebo poškodili nový autopotah. Dobře se s ní nacpává autopotah pod plasty, popostrkává ve špatně přístupných místech, tam kam chceme, protahuje gumičky atd. Ideální je také na instalaci potahu pod krycí plasty, pokud je na to potah upraven. To poznáme jednoduše - pokud je kolem otvoru obšití lemovkou, není potah zpravidla určen na nacpání pod krycí plast, pokud obšití nemá a je tam otvor většinou do písmene x je předurčeno potah nacpat pod plast a zde je ideální nástroj právě obrácená polévková lžíce. Každopádně potah pod plastem vždy vypadá lépe a většinou v daném místě není ano poznat, že se jedná o potah.

Gumičky s háčky vedeme a upevňujeme tak, aby nevadily při posouvání a nastavování sedadel. Většinou je pod sedadlem dostatek míst na zaháknutí háčků. Pokud máme více tvarovaná (vystouplá) sedadla do boků, je třeba vypínat autopotahy ve směru švů. Když je v takovémto případě vypneme více do boku, potah nesedne a bude ve středu odstávat více než je potřeba.

Kolejničky na boku potahu se dávají, pokud se nedá dostat pořádně pod boční plasty - látku s našitou kolejničkou přehneme navrch potahu a opatrně nacpeme do škvíry (polevková lžíce vám pomůže), poté opatrně vytahujeme látku tak, aby se přehnutí narovnalo a kolejnička se ve škvíře vzpříčila.

Zde bych také rád uvedl něco ke snaze zákazníků sehnat autopotahy pokud možno bez gumiček a háčků. Jednoduchá odpověď na otázku "Máte autopotahy bez gumiček a háčků?" není. Některé části autopotahu nelze prostě efektivně upevnit bez těchto pomocníčků. Existují alternativy, ale mnohdy prostě ne zrovna moc dobře fungují a potah nedrží. Jedná se především o sedácí části. Opěradla jsou už v drtivé většině případů řešena suchými zipy (u potahů na míru), ale sedáky nějakou tu gumičku prostě potřebují, jinak nebudou držet.

Nasazení opěradla nebývá problém. Trochu pozor dáme na záměnu potahu sedadla řidiče a spolujezdce, úprava pro systém airbag musí být na správné straně. Úprava pro systém airbag je většinou řešena použitím speciálních trhacích nití, ty mají velmi solidní výdrž, ale potah hrubě nerveme na sedadlo, tyto nitě nemají pevnost klasických nití, vydrží hodně, ale hrubé škubání za potah vydržet nemusí, na to pozor prosím.

Než potah opěradla začneme upevňovat a vypínat, pečlivě ho usadíme do správné polohy, potom s ním už nehneme.

Potahy opěrek hlavy mohou být také někdy záludné. Zejména ty do tvaru obráceného písmena L. Ty je třeba oblékat obráceně, než by to logicky vypadalo, tedy odspodu nahoru, jako punčochu. Dále se může stát, že nasadíte potah opěrky hlavy a vypadá divně, bude to možná tím, že jste dali přední část dozadu, popsané to není a opěrka hlavy je malinko jiná v přední polovině a zadní polovině. Sundat a pootočit potah o 180° a bude to vypadat jinak. Na potahu to poznat není, skoro vždycky nějakou opěrku předělávám. A ještě jedna záludnost - potah vám někdy bude připadat malý. Nemusí to být chyba výroby (tedy také může), ale je myšleno opěrku hlavy co nejvíce zmáčknout a potah na ni nacpat. Osobně jsem radši, když je potah užší, vypadá to lépe, dá to sice více práce, ale plandající potah je dle mého horší varianta.

Pokud máte přední loketní opěrku na boku sedadla spojenou s ním, je vždy otázka, zda je nutno tuto opěrku před instalací potahu sundat či ne. Poznáte to podle toho, zda potah opěradla má na boku prostřih s obvykle suchým zipem, umožňující nasazení autopotahu bez nutnosti demontáže loketní opěrky. Pokud tam má jen obstřih bez "rozparku" bude nutno přední loketní opěrku sundat. Sundání je nutné i v případě kdy použijete autopotah který obstřih na loketku vůbec nemá.

Přední sedadla by měla být hotova, je čas na zadní.

Nasazení autopotahu na zadní sedadla

Nasazení autopotahů na zadní sedadla se neobejde bez jejich sklopení, vyklopení, nebo rovnou vyjmutí. Zvláště u sedací části je někdy problém tyto sedadla uvolnit, ale bez toho na ně potah pořádně nenasadíte, tedy ano, ale pravděpodobně to nebude za moc stát. Pokud máte zadní sedací část v celku jako lavici a je na pevno, je někdy složitější přijít na to jak sedák uvolnit, většinou drží na dvou až třech plastových úchytech, tyto úchyty se nacházejí přibližně tam, kde je na obrázku vyznačeno, každopádně toto je orientační, každé auto je může mít trochu někde jinde a jiný počet. Nebo je také často sedadlo upevněno na kovových úchytech, Ty bývají obvykle dva. Korejská auta a nejenom ty mají obvykle ještě někde jeden šroub, bývá mezi sedadlem a opěradlem uprostřed neděleného sedáku. Lze ho nástrčným klíčem lehce demontovat.

Úchyty plastové pod sedadlem jsou opatřeny zpětnými vroubky, které brání jejich samovolnému uvolnění. Uvolnit je cíleně chce někdy notnou dávku trpělivosti. Opatrně hledat tu správnou polohu a opatrně páčit až k uvolnění, zatím se mi to vždy povedlo a nezničil jsem žádný úchyt, ale dokáži si představit, že plast povolí a úchyt bude zničen, pak nezbývá nic jiného než v autodílech sehnat jiný.

Nasazení autopotahu na sedací část je poté většinou poměrně jednoduchá záležitost a je třeba jen dávat pozor na správné umístění prostřihů pro připínání pásů.

Pokud se dají sedáky vyklopit (většina dělených sedadel) je práce snažší a není třeba žádné demontáže, jdou většinou vyjmout jednoduše.

Pozor prosím, toto také ale neplatí vždy a některé zadní sedáky nelze jednoduše demontovat, ale jdou téměř vždy alespoň vyklopit, potom je instalace potahu jednoduší.

Zadní opěradla je dobré oblékat s vyjmutým sedákem mimo auto, opěradla nejdou většinou jednoduše demontovat a je lepší je nechat v autě. Pokud jsou sedáky venku daleko lépe se všude dostanete.

Některá auta mají tkzv. boční sloupky. Jsou to části polstrování na bocích zadních opěradel, které i po sklopení opěradla zůstanou na svém místě a nevyklopí se. Mají je např Škoda Octavia druhé generace, Superb, často vozy BMW a Audi a další větší sedani. Na tyto vozy je už z principu daleko lepší použít autopotahy na míru a univerzály tam radši ani nezkoušet, není moc šancí, že by to dopadlo dobře.

Boční sloupky opět lze potáhnout jedině tak, že je sundáte. Viděl jsem dva druhy uchycení, první opět na plastových čvončech, které na první pohled jsou na jedno použití, ale da se to opatrně sundat aniž by jste je zničili - takže opatrně najít tu správnou polohu a vypáčit nebo opatrným škubnutím překonat protizuby. Druhý způsob uchycení je kovovými zobáčky, tyto směřují obvykle dolů, tedy mírně zamáčknout polstrování a tahem nahoru vyvléknout, někdy naopak, tlačit směrem dolů.

Pokud vám text pomohl a líbil se vám, můžete označit naší Facebookovou prezentaci "To se mi líbí"

https://www.facebook.com/fajnautopotahy.cz/

Děkujeme